1914. január 9-én egy
utazókosárban a Duna partján rátaláltak Turcsányi Emília holttestére. Megölése
és személyazonosságának kiderítése a magyar kriminalisztika egyik legtöbbet
emlegetett esete lett, a magyar közönség pedig megtekinthette a Szász Attila
rendező által készített, az esetet feldolgozó Félvilág - Demimonde - című
nagysikerű magyar filmet. De ki is volt ez a Mágnás Elza, s miért kellett
meghalnia?
Mágnás Elza, vagyis Turcsányi Emília |
Az ismeretlen sértett
sérelmére elkövetett emberölés nyomozásában mindent megelőzően tisztázandó
kérdés a sértett személyazonosságának a megállapítása, mert e nélkül nem
állíthatók fel azok a tényállási és minősítési verziók, amelyek szakszerű
lenyomozása vagy kizárása végül a tettes elfogásához vezethet. A Mágnás Elza
gyilkosság ennek az alapvető kriminalisztikai tételnek egy jellemző példája,
ugyanakkor a modern bűnüldözés jelentős hazai állomása is. A magyar
kriminalisztika történetében a fényképnek az ismeretlen sértettek felismertetése
érdekében történő felhasználása már korábban sem volt ritka, ez a gyilkosság
volt azonban valószínűleg az első olyan komoly nagyvárosi bűnügy
Magyarországon, ahol az ismeretlen sértettet egy korábban nem alkalmazott
módszerrel - a nyilvánosság bevonásával - is igyekeztek azonosítani.
Korabeli fotó a holttestről |
Az első világháborút
közvetlenül megelőző időszak legnagyobb magyar bűnügyi szenzációjának
szerencsétlen sorsú sértettje Mágnás Elza anyja Zwara Mária takarítónő,
apja Turcsányi István pedig a szlovák nemzetiségű kis falu, Pecsenyice molnárja
volt, ahol Emilía 1880. július 17-én született. Egyszerű cselédlányként került
először Pécelre, majd közvetlenül a millennium után a pezsgő világvárossá nőtt Budapestre.
1897 és 1902 között hét különböző helyen szolgált, 1902. február 4-én azonban
már önálló főbérlőként, pincérnő foglalkozást megjelölve jelentkezett be
következő lakásába. Az önálló lakás fenntartásának költségeit annyi más
sorstársához hasonlóan valójában ő is inkább prostitúcióból finanszírozta.
Budapest ebben az időben (ki gondolta volna?) az erkölcstelenség fellegvára
volt, a prostitúció minden formája - korra és nemre tekintet nélkül -
virágzott, a közönséges utcai örömlányoktól a luxusbordélyig bármit
megtalálhatott az ez iránt fogékony érdeklődő. Ebből a közegből emelkedett ki a
Fővárosi Orfeum városszerte ismert megvásárolható törzsvendégeként, akit emiatt
egyszer ki is toloncoltak Budapestről, és akit a pesti éjszakában először
Mocskos Elzaként, majd szőke haja miatt Szőke Elzaként, végül rengeteg magán
hordott ékszere okán később Mágnás Elzaként emlegettek.
Max Schmidt és Mágnás Elza |
A luxuskurtizán karrierje tudatos építkezés eredménye
volt, állítólag ekkoriban alig evett, hogy csinos alakja megmaradjon, viszont
minden pénzét ruhákra és ékszerekre költötte, valószínűleg azért, mert ezek a
külsőségek biztosíthattak neki belépőt azokra a helyekre, ahol találkozhatott
egy olyan egzisztenciával rendelkező férfival, aki hajlandó volt elfelejteni
korábbi életmódját, viszont biztosíthatta gondtalan megélhetését. Meg is
ismerte ezt a férfit, Max Schmidt bécsi bútorgyáros személyében, akit Pesten
Schmidt Miksának neveztek. A férfi beleszeretett Elzába, a szeretője és a
kitartója lett és nem engedte többé egyedül az éjszakába. Találkozásuk
valamikor 1901-ben történhetett, mert Schmidt a tárgyaláson tett
tanúvallomásában azt mondta, hogy tizennégy éve ismerte Elzát, ez idő alatt ki
is taníttatta, Elza megtanult németül, franciául és angolul is.
Bár szeretője soha nem
kért tőle pénzt, természetesen lakást bérelt neki - Elza a gyilkosság
helyszínéül szolgáló Margit rakpart 46. II. emelet 12. szám alatti lakásba
1908. augusztus 7-én jelentkezett be. Schmidt elhalmozta ékszerekkel és
szőrmékkel, minden költségét állta, továbbá havi apanázst is juttatott neki.
Úgy tűnt tehát, hogy Turcsányi Emíliának sikerült a terve és végre
kiemelkedhetett a szegénységből, a műveletlenségből, s bejáratos lett az
"úrivilágba".
Kovács Patrícia Mágnás Elza szerepében |
Elza 1913. december 7-én új házvezetőnőt vett fel
Kóbori Rózsi személyében, mert régi házvezetőnőjét valószínűleg féltékenységből
elbocsátotta. Kóbori Rózsi 1880-ban született, hosszúkás arcú, fehér bőrű,
gesztenyebarna hajú és szemű, ritka szemöldökű, középmagas homlokú, kicsi,
kerek állú és hiányos fogazatú nő volt, az orra alatt kis kerek fekete
lencsével.
Amikor elvállalta a házvezetőnői állást, két szeretőt
is tartott egyszerre, az egyikük Nick Gusztáv volt, akivel Elza meggyilkolását
később elkövette.
A nő folyamatosan pénzelte a férfit, aki
kártyaszenvedélye miatt hatalmas adósságokat halmozott fel, cselekményük
elkövetésekor a se veled se nélküled kapcsolatban voltak. Érdekesség, hogy Nick
Gusztávról a törvényszéki elemorvos-szakértők azt írták, hogy ugyan
"koponyáján konstatálhatók a testi degeneráltság jegyei" de
beszámítható, sőt ismeretei messze meghaladták iskolázottságát. Ez egyben a
Cesare Lombroso és követői nevével fémjelzett kriminálantroplógiai irányzat -
mely összefüggést látott a különböző testi "degenerációk" és a
bűnözésre való hajlam között és felállította a "született bűnöző"
kategóriáját - elterjedtségét és elismertségét bizonyítja, annak ellenére, hogy
az elméletet ekkor már Magyarországon is erőteljesen bírálták.
A kép jobb felső sarkában Nick Gusztáv, alatta Kóbori Rózsi képe |
Kóbori Rózsi újonnan
elfoglalt állásában szorgalmasnak mutatkozott, ugyanakkor valószínűleg
csendesen gyűlölte munkaadóját, akit magánál alábbvalónak tartott. A Mágnás
Elzával gyakorlatilag egykorú és ugyanolyan társadalmi közegből származó Kóbori
nyilvánosan szembesült azzal, hogy míg neki nem sikerült semmi az életben,
addig gazdasszonya hatalmas luxusban él. Irigységét egyébként Kóbori nem is
tudta magában tartani, először beszélt a másik cselédnek arról, hogy az ilyen
nőket, mint Elza meg szokták gyilkolni. Mivel szeretője, Nick Gusztáv feljárt a
lakásba, Kóbori megmutatta neki úrnője lakosztályát, hogy az milyen pompában
él, majd azt is elárulta, hogy Mágnás Elza a lakásban lévő Wertheim-szekrény
kulcsát a zongorába rejtve őrzi, sőt a szekrényt felnyitva ékszereket is
mutatott neki. Sikerült tehát a felbujtás, január 9-én este kilenc és fél tíz
között Nick Gusztáv Kóbori Rózsi segítségével megfojtotta Mágnás Elzát a saját
hálószobájában. Ezután Kóbori levette Elzáról monogramos hálóingét és egy
egyszerű fehér hálóinget adott rá, majd a holttestet egy nagy utazókosárba
helyezték. A páncélszekrényből több dárga ékszert és 100 korona készpénzt
vettek magukhoz.
|
Mivel a ház Duna partra
nyíló ajtaját zárva találták, így csak a háztömböt félig megkerülve jutottak el
Dunához, s az idegesség és az élénkülő forgalom miatt nem tudták a kosarat
rendesen a vízbe dobni, gyorsan a vízbe lökték azt és távoztak. Másnap reggel
háromnegyed nyolc körül találta meg a kosarat két fuvaros, akik elszörnyedtek,
amikor miután kinyitották azt, egy gyakorlatilag meztelen női holttestet
találtak. Bár később a holttestet Elza öccse, Zwara Mihály azonosította, a
rendőrök kezdetben az azonosítás reményében a holttestről készült fotót
leközöltették az újságokban, az utazókosárral együtt készült képeket pedig
fürdőkben, kávéházakban és egyéb szórakozóhelyeken, valamint a fővárosi és
bécsi mozikban is bemutatták.
Korabeli kép az újságból |
Gryllus Dorka Kóbori Rózsi szerepében |
1915. február 17-én a Curia a vádlottakat -
Kóbori Rózsit és Nick Gusztávot - gyilkosság illetve gyilkosságra való
felbujtás és rablás bűntette miatt halálra ítélte. Az elítélteket 1915. március
18-án I. Ferenc József királyi kegyelemben részesítette, így a halálos
ítéleteket a Budapesti Királyi Törvényszék 1915. április 7-én életfogytiglani
fegyházbüntetésre változtatta át. Kóbori Rózsi 1924. április 18-án halt meg
Márianosztrán vesegyulladásban, Nick Gusztáv pedig 1977. március 12-én halt meg
Érden egy idősek otthonában 92 éves korában.
Szász Attila filmje egy
kicsit más történettel dolgozik, de a valódi esemény alapvető mozzanatait
tartalmazza. Csodálatos összképet alkotott a stáb, a film kép és zenei világa
lenyűgöző, a színészek játéka hatásosan ábrázolja a korabeli világot, a
fényűzés mögötti romlottságot, az elfojtott érzelmek széles skáláját. Érdemes
megnézni, mert általa könnyebben képzeljük el ezt a becsvágytól és irigységtől
fűtött és irányított gyilkosságba torkollt kapcsolatrendszert, s bizony sok
hasonlóságot vélünk felfedezni korunk társadalmával.
Évi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.