Bár John Conway a börtönigazgatóságnál előkészítette a
látogatásunkat, úgy gondoltam, az a legjobb, ha az elítéltekkel minden
bejelentés nélkül, rögtön odaérkezésünk után ülünk le beszélgetni. Ezt annak
ellenére is helyesnek tartottuk, hogy amikor útra keltünk, még nem tudhattuk
biztosan, számíthatunk-e együttműködésre. A fegyházban semmi sem marad
titokban, és ha elterjed a hír, hogy az egyik zárkalakó kapcsolatban áll vagy
beszélt az FBI-jal, legalábbis besúgónak tarthatják. Ha viszont váratlanul
bukkanunk fel, az mindenki számára nyilvánvalóvá teszi, hogy valami ügyben
nyomozunk, nem egyezkedtünk előzetesen senkivel. Mindenesetre kissé meglepett,
hogy Ed Kemper készségesen vállalta a beszélgetést. Szemlátomást jó ideje nem
faggatták a bűneiről, és kíváncsi volt, mit akarunk. A formaságok elintézése
után Bob Ressler és John Conway társaságában egy helyiségbe kísértek - benne
asztal és székek -, ott vártuk Ed Kemper érkezését.
Amikor behozták, rögtön meghökkentett, micsoda
robusztus alak. Bár tudtam, hogy magas, az iskolában és a lakóhelyén mindenki
elkerülte a termete miatt, de így szemtől szembe meghökkentően hatalmas volt.
Könnyűszerrel kettéroppanthatott volna bennünket. Fekete haja
a nyakába lógott, tömött bajuszt viselt, kigombolt vászoninge meg a fehér póló
alatt kidomborodott a pocakja. Az is hamar kiderült, hogy éles eszű fickó. A
börtönnyilvántartásban 145-ös IQ-val szerepelt, és az együtt töltött idő alatt
többször is fölmerült bennünk, hogy talán jóval okosabb nálunk. Elég régen ült
már, sokat gondolkodhatott az életéről és a bűneiről, s mihelyt megértette,
hogy gondosan áttanulmányoztuk az aktáit, és úgyis rájövünk, ha hantázik,
egyszerre megnyílt, és órákon át beszélt magáról. Nem volt sem hetyke és
nagyképű, sem bűnbánó, megtört, inkább higgadt és halk szavú. Bizonyos
távolságtartással elemezte a dolgokat. Sokszor olyan hévvel beszélt, hogy alig
lehetett egy kérdést közbeszúrni. Csak olyankor csuklott el a hangja, amikor
arra emlékezett, ahogy az anyja bánt vele. Mivel alkalmazott
kriminálpszichológiát tanítottam – ha nem mindig tudtam is, hogy igaz-, amit
mondok -, az az ősrégi kérdés izgatott, születnek-e a bűnözők, vagy azzá
lesznek. Bár ma sincs és talán sohasem lesz határozott válasz, Kemper szavai
érdekes szempontokat vetettek fel.
Ahhoz nem fér kétség, hogy
Ed szülei pocsék házasságban éltek. Elmondása szerint kicsi korától annyira
hasonlított az apjára, hogy az anyja gyűlölte emiatt. Azután a termete okozott
gondot. Tízévesen már valóságos óriás volt a korához képest, Clarnell attól
tartott, hogy molesztálni fogja a nővérét, Susant, ezért a kazán melletti
ablaktalan pincében kellett aludnia. Az asszony minden este rázárta a
pinceajtót, míg ő meg Susan felmentek az emeletre lefeküdni. A fiú félt
odalent, és megharagudott a két nőre. Ezzel egyidejűleg futott végleg zátonyra
a szülei házassága. Termete, félszeg egyénisége és a követésre alkalmas minta
hiánya miatt Ed visszahúzódó lett, „más”, mint a többiek. Fogolyként a pincébe
csukták, ettől mocskosnak és veszélyesnek érezte magát, pedig semmi rosszat nem
csinált – ellenséges, gyilkos gondolatai szárba szökkentek. Ekkor ölte és
csonkította meg a család két macskáját, az egyiket a zsebkésével, a másikat egy
bozótvágóval. Később felismertük,
hogy ez a gyermekkori vonás – tudniillik a kisállatokkal szembeni kegyetlenkedés
– egyik sarokpontja annak, amit azután „homicid triász” (az emberölés
hármasa) névvel illettünk; a
másik két összetevő a túlkoros ágybavizelés és a gyújtogatás.
Kemper anyja |
A sors szomorú fintora, hogy Ed anyját a Santa Cruz-i
vezetés és a diákok egyaránt kedvelték. Figyelmes, másokkal törődő egyénségnek
tartották, akihez bátran fordulhatott az ember a gondjaival vagy, hogy
kibeszélje magát. Otthon viszont úgy kezelte félénk fiát, mint valami
szörnyeteget. Félreérthetetlenné tette előtte, hogy ezek a diáklányok
elérhetetlenek a számára, magasan fölötte állnak. Ed végül úgy döntött,
megfelel az asszony elvárásainak. Tény, hogy Clarnell a maga módján megpróbált
gondoskodni róla. Amikor a fiú szólt, hogy szeretne bejutni a
közlekedésrendészethez, Kemperné megkísérelte töröltetni fiatalkori priuszát,
hogy nagyszülei meggyilkolásának stigmája ne hozza hátrányos helyzetbe a
felnőtt életben.
A rendőri munka iránti vonzódás újabb érdekes
mozzanat, amely sorozatgyilkossági tanulmányaink során újra meg újra
felbukkant. Kiderült, hogy a sorozatos erőszaktevők és gyilkosok három
leggyakoribb indítéka: mások irányításának, korlátozásának és kényszerítésének
vágya. Ha figyelembe vesszük, hogy e fickók legtöbbje megkeseredett, örök
vesztes, aki Ed Kemperhez hasonlóan valamiféle testi vagy lelki bántalmazást
szenvedett el, és úgy érzi, vele mindig csak kitolnak, nem meglepő, hogy álmai
foglalkozása igen gyakran a rendőr. A rendőr hatalmat és
közmegbecsülést jelent. Felhatalmazzák arra, hogy rossz embereket bántson a
közjó érdekében. Kutatásaink során feltártuk, hogy míg rendőrök ritkán térnek
rossz útra és követnek el erőszakos bűncselekményeket, a sorozatgyilkosok
között sok olyan akad, aki hasztalanul pályázott rendőrségi állásra, ezért
rokon szakmában helyezkedett el, például, mint biztonsági rendész vagy
éjjeliőr. Személyiségrajzaink némelyikében kezdtük megjegyezni, hogy az
ismeretlen tettes feltehetőleg rendőrségi kinézetű autóval jár. Néha a
gyanúsított egy használt és leszerelt járőr kocsit vásárolt.
Még gyakoribb a „rendőrmániás”. Ed Kemper elmondta,
hogy gyakran megfordult rendőrök által látogatott bárokban és éttermekben, ahol
beszédbe elegyedett velük. Ettől bennfentesnek érezte magát, bizsergette, hogy
szinte részese a hatalmuknak. Másrészt miután szedni kezdte áldozatait, így
közvetlenül tájékozódhatott a nyomozás előrehaladásáról, előre sejthette a
rendőrség várható lépéseit. Ismereteink alapján ma már rutinszerűen számolunk
annak valószínűségével, hogy a tettes megkísérel beférkőzni a nyomozásba.
Rendkívül érdekelt Kemper módszeressége. Az a tény,
hogy egyazon földrajzi területen sorozatosan lebukás nélkül követhetett el
bűncselekményeket, azt mutatta, hogy valamit „helyesen” csinált; elemezte azt,
amit művelt, megtanulta tökéletesíteni a technikáját. Ne feledjük, hogy e fickók
legtöbbje életében a vadászat és az ölés a legfontosabb, a fő „feladat”, ezért
állandóan ezen jár az eszük. Ed Kemper annyira tökélyre vitte, amit csinált,
hogy amikor egyszer egy törött hátsó lámpa miatt leállították, miközben két
holttest rejtőzött a csomagtartójában, az intézkedő rendőr értékelte az
udvariasságát, és szóbeli figyelmeztetéssel elengedte. Kemper nem rettegett a
lelepleződéstől és a letartóztatástól, inkább ez is fokozta az élvezetét.
Szenvtelen hangon mesélte le, hogy kész volt megölni a rendőrt, ha benéz a
csomagtartójába. Egy másik alkalommal az egyetemi biztonsági őrrel kedélyesen
beszélgetve haladt át az ellenőrző pontnál, mialatt két nő haldoklott lőtt
sebekkel a kocsiban. Mindketten állig takaróba bugyolálva, az egyik közvetlenül
mellette, a másik a hátsó ülésen. Kemper hidegvérrel, kissé megilletődve
magyarázta, hogy a lányok becsíptek, most viszi őket haza. A kijelentés második
része meg is felelt a valóságnak. Ismét máskor felvett egy nőt, aki kiskamasz
fiával stoppolt. Azt tervezte, mindkettőjüket megöli, de amikor elhajtott, a
visszapillantó tükörben látta, hogy a nő barátja felírja a rendszámát. Ezért
józanul a kívánt helyre vitte utasait, és sértetlenül kitette őket.
Jó eszű lévén, Kemper a börtönben végzett
pszichológiai teszteknél is segédkezett, így ismerte a szakkifejezéseket, és
részletes pszichiátriai elemzést tudott adni a viselkedéséről. A bűncselekmény
minden részlete kihívást jelentett, hozzátartozott a játékhoz. Például az, miként
vegye fel az áldozatot anélkül, hogy gyanút fognának. Elmondta, hogy amikor
megállt egy csinos lánynak, megkérdezte, hová igyekszik, aztán az órájára
pillantott, mintha azt latolgatná, belefér-e az idejébe. Elfoglalt ember
látszatát keltette, akinek fontosabb dolga is van, mint stopposoknak megállni,
ezzel egy csapásra megnyugtatta a lányt, félresöpört minden gyanakvást. Ez az
információ nemcsak a gyilkos eljárásmódjáról ad felvilágosítást, hanem valami
fontos dologra is rámutat: a normális, józan feltételezések, verbális jelek,
gesztusok, vagyis mindaz, amit arra alkalmazunk, hogy másokat felmérjünk, és
azonnal véleményt alkossunk róluk, a szociopatáknál gyakran használatosak. Ed
Kempernek például, amikor megállt egy csinos stopposnak, ez volt a legfontosabb
teendője, előtte sokat, koncentráltan és elemző módon gondolkodott, miképpen
valósítsa meg célját; többet, koncentráltabban és elemzőbben, mint a vele
szembetalálkozó fiatal nő alkalmasint tette volna a saját nézőpontjából.
Irányítás, korlátozás, kényszerítés. Ez az erőszakos
sorozatbűnözők három kulcsszava. Bármit tesznek és gondolnak, az arra irányul,
hogy elrontott életüknek segítsen tartalmat adni.
A sorozatos erőszaktevő vagy gyilkos fejlődésének
valószínűleg leginkább meghatározó tényezője a fantázia, mégpedig a
legszélesebb értelemben véve. Ed Kemper fantáziaképei korán kialakultak, s
mindegyikben megjelent a nemiség és a halál kapcsolata. A nővérével többek
között azt játszotta, hogy Susan egy székhez kötözte őt, mintha gázkamrában
lenne. Szexuális ábrándjai a partner halálával és feldarabolásával végződtek.
Saját, vélt alacsonyabbrendűsége miatt nem tudott megbarátkozni a normális
fiú-lány kapcsolat gondolatával. Azt hitte, egyetlen lánynak sem kell, ezért
képzeletben kárpótolta magát. Teljesen birtokolnia kellett elképzelt partnerét,
végeredményben annak az életével is rendelkeznie kellett.
A legtöbb szexuális indíttatású gyilkosnál a
fantáziától a valóságig többlépcsős út vezet, amelyet gyakran pornográfia,
állatokon való morbid kísérletezés és társaikkal szembeni kegyetlenkedés
szegélyez. Az utóbbi úgy élhetik meg, mint a rossz bánásmód miatti
visszavágást. Kempert például a többi gyerek gúnyolta és gyötörte a termete és
viselkedése miatt. Elmondta nekünk, hogy mielőtt feldarabolta a két macskát,
ellopta a nővére egyik babáját, levágta a fejét és a kezét, így gyakorolta,
amit élőlényekkel tervezett művelni.
Más szemszögből Kemper féktelen fantáziája azt
célozta, hogy megszabadítsa őt zsarnoki, durva anyjától, és mindaz, amit
gyilkosként tett, ebben az összefüggésben elemezhető. Félreértés ne essék, ez
semmiképpen sem menti a cselekedeteit. Mindaz, amit valaha tanultam és
tapasztaltam, azt mondatja velem, hogy az ember felelősséggel tartozik
tetteiért. Véleményem szerint azonban Ed Kemper azt az egyént példázza, aki
nem született sorozatgyilkosnak, hanem azzá alakult. Vajon ugyanilyen
gyilkos képzelgéseket dédelgetett volna, ha védett, meghitt családi otthonban
nő fel? Ki tudja? És vajon ugyanígy valóra váltotta volna-e őket, ha nem forr benne
ez a hihetetlen düh az életére rátelepedő női személyiség ellen? Aligha, mivel
Kemper gyilkos pályafutásának egész folyamata kísérletként értékelhető, hogy
visszavágjon a kedves mamának. Amikor végre rászánta magát erre az utolsó
felvonásra, a dráma befejeződött.
Ez ismét olyan jellegzetesség, amellyel újra meg újra
találkoztunk. A vizsgált személyek ritkán fordították haragjukat annak
kiváltója ellen. Bár Kemper elmondta nekünk, hogy éjszakánként egy kalapáccsal
az anyja szobájához osont, és elképzelte, hogy betöri vele a koponyáját,
legalább hat gyilkosság kellett ahhoz, hogy ténylegesen összeszedje a
bátorságát, és szembenézzen azzal, amit valójában tenni akart. Sok más
variációt is láttunk erre az áttételezési témára. Gyakori vonás például,
hogy a tettes a gyilkosság után valami „trófeát”, teszem azt, gyűrűt vagy
nyakláncot zsákmányol az áldozattól. Ezt azután a feleségének vagy
barátnőjének adja, még akkor is, ha az a nő a „forrása” dühének vagy
gyűlöletének. Jellemzően azt mondja, hogy vásárolta vagy találta az ékszert.
Amikor aztán látja rajta a kérdéses holmit, újra átéli az ölés pezsdítő
izgalmát, ugyanakkor megerősíti magában az uralkodás, ellenőrzés érzését, a
tudatot, hogy saját partnerével is megtehette volna azt, amit a szerencsétlen
áldozattal.
Végül vizsgálódásunkban kezdtük lebontani a
bűncselekmény összetevőit olyan elemekre, mint az elkövetés előtti és utáni
viselkedés. Kemper valamennyi áldozatát megcsonkította, ami először arra utalt,
hogy szexuális szadista. A megcsonkítás azonban mindig post mortem, azaz az
áldozat halála után történt, így nem márt rá büntetést, nem okozott neki
szenvedést. Miután órákon át hallgattuk Kempert, világossá vált, hogy a
boncolás és lefejezés inkább fetisiszta, mintsem szadista jellegű volt, a birtokbavételt
hangsúlyozta.
Ugyancsak sokatmondónak találtam azt, ahogy a
holttestet kezelte, eltüntette. Első áldozatait gondosan eltemette az anyja
házától távol. A későbbieket, köztük az anyját és annak barátnőjét,
gyakorlatilag szem előtt hagyta. Hozzávéve ehhez, hogy keresztül-kasul
furikázott a városban a holttestekkel és testrészekkel, úgy látszott, csúfot
akart űzni a közösségből, amely kigúnyolta és eltaszította őt.
Az évek során többször is hosszasan elbeszélgettünk
Kemperrel, mindegyik alkalom újabb információkat és borzalmas részleteket
hozott felszínre. Ott ült velünk szemben egy férfi, aki életük virágjában
hidegvérrel lemészárolt intelligens fiatal nőket, mégis hazudnék, ha azt
állítanám, hogy nem kedveltem. Barátságos volt, nyílt, fogékony, és jó humorú.
Amennyire ez ilyen viszonyok között elmondható, jól éreztem magam a közelében.
Nem szeretném, ha szabadon járkálna, és legvilágosabb pillanataiban ő sem
szeretné ezt. De iránta táplált személyes érzéseim, amelyek azóta sem
változtak, rámutatnak valamire, amin el kell gondolkozniuk mindazoknak, akik
erőszakos sorozatbűnözőkkel foglalkoznak. Ezek a fickók sokszor egészen
megnyerőek, értelmesen és világosan fejezik ki magukat. Hogy lehetett képes ez
az ember ilyen szörnynyűségre? Itt valami tévedésnek vagy mentő körülménynek
kell lennie. Erre gondolunk, miután beszéltünk néhányukkal; fel sem tudjuk
fogni bűneik teljes súlyát. Ez téveszti meg oly gyakran a pszichiátereket,
bírákat és a szabadlábra helyezésről döntő illetékeseket, amiről később még részletesen
szólunk.
Most csak annyit: aki meg akarja érteni a festőt,
annak meg kell néznie a képet. Ezt szoktam mondani az embereimnek is. Nem
állíthatjuk, hogy értjük vagy értékeljük Picassót, amíg nem láttuk a műveit. A
sikeres sorozatgyilkosok éppoly gondosan megtervezik munkájukat, mint a festő
egy-egy vásznát. „Művészetnek” érzik azt, amit csinálnak, és idővel egyre
kifinomultabban „alkotnak”. Ezért az Ed Kémper-félékről kialakított véleményem
részben a velük való személyes találkozás, beszélgetés hatására formálódik. Másrészt
a művek tanulmányozásából és megértéséből.
Évi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.