Mondhatjuk, hogy az
iskolai erőszak a Columbine középiskolában történtekkel eszkalálódott, majd még
több ilyen borzalmas esetet hozott magával, volt olyan iskolai lövöldözés,
amely sokkal több áldozatot követelt, mint a Harris-Klebold páros ámokfutása.
Sok szakember próbálta megtalálni a válaszokat, megérteni a történteket, hiszen
az elkövetők vagy azok hozzátartozóinak kizárólagos hibáztatása nem vezet
sehová és nem segít a hasonló tragédiák megelőzésében sem. Sue Klebold könyve
sokat segít abban, hogy az elkövetői oldalt is megismerhessük, ám én fontosnak
találom a szociálpszichológiai, pszichológiai oldalról történő megközelítést
is. Ebben segített nekem Elliot Aronson könyve. Ebben a bejegyzésben
megpróbáljuk megérteni, hogy egy ilyen súlyosságú bűncselekményhez nem
kizárólag az vezet, hogy a közvélemény szerint az elkövető(k) elmebeteg(ek).
![]() |
"Szörnyetegek a szomszédban. Mi tette őket azzá?" |
Dylan és Eric átlagos,
középosztálybeli családból származtak, ahol a szülők rendesen dolgozó,
gyermekükkel törődő felnőttek voltak. Családon belül nem érte őket semmilyen
negatív hatás, nem voltak alkoholista szülők, nem bántalmazták sem lelkileg sem
fizikailag gyermekeiket. A profilozás egyik nagyon fontos szempontja, hogy az
elkövetők családi, szociális hátterét vizsgálja, ebben az esetben a család,
mint rizikófaktor kiesett. De mi a helyzet az iskolával?
![]() |
Az iskolai lövöldözések okai |
Elliot Aronson szerint
az iskolai erőszak hátterében "az okok között minden esetben ott van a
kirekesztés, az elutasítás, a megalázás". Nem kell külföldre mennünk
ahhoz, hogy lássuk és tudjuk, a magyar iskolákban is jelen van ez a helyzet. A
tanulók rétegződnek, aszerint, hogy ki a menő, a népszerű, az átlagos és ki az,
aki annyira lent van a népszerűségi listán, annyira kirí a társai közül,
hogy állandó zaklatásnak, angol szóval "bullying"-nak van kitéve. A
profilozás pedig számtalanszor rámutatott arra, hogy a bántalmazott gyerekekből
nagy százalékban felnőttként bántalmazó válik. Eric és Dylan esetében is ez a
probléma állt fent, amiről még a szülők sem tudtak. A Columbine-ban történt
tragédia kapcsán végzett kutatásaim során felleltem a két fiú naplóját angol
nyelven, amiből sütött mindaz a gyűlölet és kilátástalanság, ami a lövöldözésig
vezetett.
![]() |
A bullying hatásai |
Eric esetében talán azért volt nagyobb a gyűlölet és
az agresszió, mert előző iskolájában a népszerű diákok közé tartozott, azonban
itt, a Columbine középiskolában már kiesett ebből a körből és az úgynevezett
"out-group"-ba, a selejtek közé került. Dylan sosem volt igazán
népszerű, félénk, visszahúzódó fiú volt, aki senkinek nem keltette fel az
érdeklődését, s amikor még a legjobb barátját is elveszítette - a fiúnak
barátnője lett, így sokkal kevesebb időt töltött Dylannal - ő végérvényesen azt
érezte, hogy senkinek nem kell, semmire nem jó.
"Viselkedésük józan ésszel fel nem fogható. Ha azonban ezeket a jelenségeket elintézzük annyival, hogy
egyszerűen egyéni patológiás eseteknek címkézzük, akkor szinte biztosan
átsiklunk valami lényegbevágóan fontos fölött. Az amerikai iskolákra vonatkozó
személyes tapasztalatom alapján megkockáztatom a kijelentést, hogy az elkövetők
nagy valószínűséggel a kirekesztés általános légkörére reagáltak végletes és patologikus
módon."
![]() | |
|
Ezeket az iskolai zaklatásokat, bántalmazásokat a
szülők szinte sohasem tudják meg, hiszen a gyerek épp eléggé szégyelli magát
ahhoz, hogy még otthon is beszámoljon róla, mekkora kretén, illetve nem akar
árulkodó kis nyomoréknak tűnni, akinek a gondjait a szülei oldják meg. A
columbine-i eset kapcsán mindkét fiút érték megaláztatások, ezt később a
naplók, az általuk készített videofelvételek is alátámasztották, ám egyikük sem
beszélt erről a szüleiknek. Mindketten visszavonultak a saját világukba és
együttesen tervezték a leszámolást azokkal, akik a napi nyomorúságukról
tehettek. Az iskolai erőszak tanulmányozása során a szakemberek minden esetben
rámutattak arra, hogy az elkövetők valamilyen személyes sérelem kapcsán,
megtorlásként végeztek társaikkal. Persze mondhatnánk azt is, hogy
mindannyiunkat érnek sérelmek, negatív hatások, ám ezeket a gyerekeket hosszú
éveken keresztül, napi szinten alázzák meg és bántalmazzák a társaik, az
iskolában töltött idejükben tehát a rettegés a domináló érzés.
Aronson könyvében van megoldás erre a jelenségre, az
úgynevezett mozaik módszer, amely megtanítja a gyerekeket társaik elfogadására,
az együttműködésre, ezáltal a másik megismerésére is. Ennek a módszernek a
bevezetésével - a könyvben részletesen olvashatunk erről - tapasztalatok
alapján gyengül a kirekesztés, a diákok sokkal jobban megértik egymást és
hajlandóak az általuk kevésbé népszerűnek tartott diáktársaik
megismerésére. A kevesebb bántalmazás és kirekesztés pedig lehetővé teszi, hogy
az "out-group"- ba tartozó diákok is sikereket érjenek el,
szeressenek iskolába járni és pozitív jövőképet alakítsanak ki. Talán ha
ez a módszer, akkor a Columbine középiskolában is ismert lett volna,
akkor Dylan és Eric sem fordul végső elkeseredésében társai majd pedig
saját maga ellen.
Ajánlom mindenkinek a fenti
könyvet, hasznos és érdekes, óriási segítség annak megértésében, hogy ezeknek
az iskolai lövöldözéseknek sokkal összetettebb okai vannak annál, mint hogy
valaki egész egyszerűen elmebeteg.
![]() |
Mit utálsz az iskolában? Az embereket |
"A győztesek és a
középmezőny igyekeznek elkülönülni a vesztesektől. A vesztesekkel nem vállalnak
közösséget, ők a gúnyolódás céltáblái; a vesztesek "szakadjanak meg".
De a vesztesek nem tűnnek el, bár néha lemorzsolódnak az iskolából. A legtöbb
esetben egyszerűen észrevétlenül kínlódnak, és egyre távolabb és távolabb
kerülnek a főáramlattól. Minél kevésbé vesznek tudomást róluk, vagy minél
többet csúfolják őket, annál távolabbra sodródnak. Kitörésre ritkán, de akkor
megrázó módon kerül sor - komoly kárt tesznek önmagukban és esetenként másokban
is."
Évi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.