Mondhatjuk, hogy az
iskolai erőszak a Columbine középiskolában történtekkel eszkalálódott, majd még
több ilyen borzalmas esetet hozott magával, volt olyan iskolai lövöldözés,
amely sokkal több áldozatot követelt, mint a Harris-Klebold páros ámokfutása.
Sok szakember próbálta megtalálni a válaszokat, megérteni a történteket, hiszen
az elkövetők vagy azok hozzátartozóinak kizárólagos hibáztatása nem vezet
sehová és nem segít a hasonló tragédiák megelőzésében sem. Sue Klebold könyve
sokat segít abban, hogy az elkövetői oldalt is megismerhessük, ám én fontosnak
találom a szociálpszichológiai, pszichológiai oldalról történő megközelítést
is. Ebben segített nekem Elliot Aronson könyve. Ebben a bejegyzésben
megpróbáljuk megérteni, hogy egy ilyen súlyosságú bűncselekményhez nem
kizárólag az vezet, hogy a közvélemény szerint az elkövető(k) elmebeteg(ek).
"Szörnyetegek a szomszédban. Mi tette őket azzá?" |
Dylan és Eric átlagos,
középosztálybeli családból származtak, ahol a szülők rendesen dolgozó,
gyermekükkel törődő felnőttek voltak. Családon belül nem érte őket semmilyen
negatív hatás, nem voltak alkoholista szülők, nem bántalmazták sem lelkileg sem
fizikailag gyermekeiket. A profilozás egyik nagyon fontos szempontja, hogy az
elkövetők családi, szociális hátterét vizsgálja, ebben az esetben a család,
mint rizikófaktor kiesett. De mi a helyzet az iskolával?
Az iskolai lövöldözések okai |
Elliot Aronson szerint
az iskolai erőszak hátterében "az okok között minden esetben ott van a
kirekesztés, az elutasítás, a megalázás". Nem kell külföldre mennünk
ahhoz, hogy lássuk és tudjuk, a magyar iskolákban is jelen van ez a helyzet. A
tanulók rétegződnek, aszerint, hogy ki a menő, a népszerű, az átlagos és ki az,
aki annyira lent van a népszerűségi listán, annyira kirí a társai közül,
hogy állandó zaklatásnak, angol szóval "bullying"-nak van kitéve. A
profilozás pedig számtalanszor rámutatott arra, hogy a bántalmazott gyerekekből
nagy százalékban felnőttként bántalmazó válik. Eric és Dylan esetében is ez a
probléma állt fent, amiről még a szülők sem tudtak. A Columbine-ban történt
tragédia kapcsán végzett kutatásaim során felleltem a két fiú naplóját angol
nyelven, amiből sütött mindaz a gyűlölet és kilátástalanság, ami a lövöldözésig
vezetett.
A bullying hatásai |
Eric esetében talán azért volt nagyobb a gyűlölet és
az agresszió, mert előző iskolájában a népszerű diákok közé tartozott, azonban
itt, a Columbine középiskolában már kiesett ebből a körből és az úgynevezett
"out-group"-ba, a selejtek közé került. Dylan sosem volt igazán
népszerű, félénk, visszahúzódó fiú volt, aki senkinek nem keltette fel az
érdeklődését, s amikor még a legjobb barátját is elveszítette - a fiúnak
barátnője lett, így sokkal kevesebb időt töltött Dylannal - ő végérvényesen azt
érezte, hogy senkinek nem kell, semmire nem jó.
"Viselkedésük józan ésszel fel nem fogható. Ha azonban ezeket a jelenségeket elintézzük annyival, hogy
egyszerűen egyéni patológiás eseteknek címkézzük, akkor szinte biztosan
átsiklunk valami lényegbevágóan fontos fölött. Az amerikai iskolákra vonatkozó
személyes tapasztalatom alapján megkockáztatom a kijelentést, hogy az elkövetők
nagy valószínűséggel a kirekesztés általános légkörére reagáltak végletes és patologikus
módon."
|
Ezeket az iskolai zaklatásokat, bántalmazásokat a
szülők szinte sohasem tudják meg, hiszen a gyerek épp eléggé szégyelli magát
ahhoz, hogy még otthon is beszámoljon róla, mekkora kretén, illetve nem akar
árulkodó kis nyomoréknak tűnni, akinek a gondjait a szülei oldják meg. A
columbine-i eset kapcsán mindkét fiút érték megaláztatások, ezt később a
naplók, az általuk készített videofelvételek is alátámasztották, ám egyikük sem
beszélt erről a szüleiknek. Mindketten visszavonultak a saját világukba és
együttesen tervezték a leszámolást azokkal, akik a napi nyomorúságukról
tehettek. Az iskolai erőszak tanulmányozása során a szakemberek minden esetben
rámutattak arra, hogy az elkövetők valamilyen személyes sérelem kapcsán,
megtorlásként végeztek társaikkal. Persze mondhatnánk azt is, hogy
mindannyiunkat érnek sérelmek, negatív hatások, ám ezeket a gyerekeket hosszú
éveken keresztül, napi szinten alázzák meg és bántalmazzák a társaik, az
iskolában töltött idejükben tehát a rettegés a domináló érzés.
Aronson könyvében van megoldás erre a jelenségre, az
úgynevezett mozaik módszer, amely megtanítja a gyerekeket társaik elfogadására,
az együttműködésre, ezáltal a másik megismerésére is. Ennek a módszernek a
bevezetésével - a könyvben részletesen olvashatunk erről - tapasztalatok
alapján gyengül a kirekesztés, a diákok sokkal jobban megértik egymást és
hajlandóak az általuk kevésbé népszerűnek tartott diáktársaik
megismerésére. A kevesebb bántalmazás és kirekesztés pedig lehetővé teszi, hogy
az "out-group"- ba tartozó diákok is sikereket érjenek el,
szeressenek iskolába járni és pozitív jövőképet alakítsanak ki. Talán ha
ez a módszer, akkor a Columbine középiskolában is ismert lett volna,
akkor Dylan és Eric sem fordul végső elkeseredésében társai majd pedig
saját maga ellen.
Ajánlom mindenkinek a fenti
könyvet, hasznos és érdekes, óriási segítség annak megértésében, hogy ezeknek
az iskolai lövöldözéseknek sokkal összetettebb okai vannak annál, mint hogy
valaki egész egyszerűen elmebeteg.
Mit utálsz az iskolában? Az embereket |
"A győztesek és a
középmezőny igyekeznek elkülönülni a vesztesektől. A vesztesekkel nem vállalnak
közösséget, ők a gúnyolódás céltáblái; a vesztesek "szakadjanak meg".
De a vesztesek nem tűnnek el, bár néha lemorzsolódnak az iskolából. A legtöbb
esetben egyszerűen észrevétlenül kínlódnak, és egyre távolabb és távolabb
kerülnek a főáramlattól. Minél kevésbé vesznek tudomást róluk, vagy minél
többet csúfolják őket, annál távolabbra sodródnak. Kitörésre ritkán, de akkor
megrázó módon kerül sor - komoly kárt tesznek önmagukban és esetenként másokban
is."
Évi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.