Általában
ők az elsők, akik elkezdik a munkát egy bűncselekmény helyszínén: a rendőrségi bűnügyi
helyszíni fotósok.
Munkájuk
során nem a szép kompozíciókat keresik, hanem a bűncselekmények szörnyű
részleteit próbálják megragadni.
A
fényképek életünk modern kori bizonyítékai. Ami nincs lefotózva, az sokak
szemében nem is létezik. Annak bizonyításaképp pedig, hogy mi magunk is jelen
voltunk, majdnem minden kép a közösségi média felületein landol, hogy ott aztán
lájkoljuk, megosszuk és kommenteljük. A képek ilyen módon alakítják
társadalmunk valóságképét.
Katja
Wild és Dirk Sattler naponta fényképeznek, ám ők olyan fotókat készítenek,
amelyek nem a nyilvánosság számára készülnek. Az ő képeiknek más feladatuk van:
ezek a fotók a német főváros nyomozóinak és államügyészeinek aktáiba kerülnek.
Wild és Sattler 1999 óta dolgoznak a berlini rendőrség krimináltechnikai
intézetében (Kriminaltechnischen Institut – KTI). Dirk, mint bűnügyi helyszíni
fotós, Katja pedig a stúdióban.
„ A vérnyomok fotóiból
következtetni lehet arra, mi történhetett. Minden lefoglalt kábítószert
fényképezni kell az adatbázishoz.”
Dirk
Sattler magas, rövid barna hajú, barátságos tekintetű férfi, számára a
fényképezés 1995-ben vált hobbiból hivatássá. Karrierje elején azonban nem
bűnügyi helyszíneket, holttesteket vagy bizonyítékokat kapott lencsevégre. Sattler
szabadúszóként elsősorban reklám és riport fotókkal foglalkozott, ipari
létesítményeket, orvosi technikával kapcsolatos témákat és művészeket fotózott.
Az ezredforduló előtt nem sokkal botlott bele egy állás hirdetésbe, amelyben a
német rendőrség bűnügyi helyszíni fotóst keresett.
Dirk Sattler |
„Érdekelt az új kihívás, hogy a rendőrségi munka kulisszái mögé tekinthessek, és a lehetőség, hogy biztos állásom legyen” – mondja a 48 éves férfi. Így 1999-ben a berlini rendőrség szolgálatába állt, mint stúdiófotós. Egy évvel később váltott a bűnügyi helyszíni fotózásra.
Katja
Wild szakmai életrajza is hasonló. Egy berlini stúdióban eltöltött három éves
képzés után, új munkalehetőséget keresve talált rá a berlini rendőrség állás
hirdetésére. „Az embernek, úgymond, át kell állnia a munkahelyi balesetek,
bűnügyi helyszínek és boncolások fényképezésére és dokumentálására” – emlékszik
vissza a különleges kihívásra a 44 éves nő. „Az első hetekben nagyon izgatott
voltam, de egyben kissé féltem is: Mi vár rám? Elviselem a halott emberek
látványát? Kibírom a szagokat?” A válaszok az évek elteltével érkeztek meg,
ahogy a tapasztalatok gyűltek.
„A speciális drónnal
készített légifelvételek – például egy kiégett raktárcsarnok esetében – fontos
utalásokkal szolgálhatnak például a lehetséges menekülési útvonalakra
vonatkozóan.”
2000
és 2012 között Sattler és Wild együtt dolgozott bűnügyi helyszíni fotósként a
berlini rendőrségen. Dirk a mai napig az „abszolút álom állásban” dolgozik,
Katja váltott, és a stúdió munkát választotta. Vajon egyik terület fontosabb,
mint a másik? Szó sincs róla. Mindkét terület a felderítés sikerességét
szolgálja. A helyszíni fotók arra szolgálnak, hogy a helyzetet és a nyomokat
dokumentálják, ez támasztja alá azokat a jelentéseket, amelyeket a nyomozók és
az orvosszakértők készítenek. A nyomokat vagy nyomgyanús dolgokat tartalmazó
úgynevezett mobil bizonyítékokat a fotóstúdióban közelebbről megvizsgálják.
Katja Wild |
A helyszíni fotók elsősorban Arthur Fellig – közismertebb nevén „Weegee” amerikai fotós által kerültek be a köztudatba. Az 1930-as és 40-es években gyakran az elsők között volt a helyszínen – mindegy hogy rablógyilkosság vagy közlekedési baleset volt – és kameráját holttestek, elfogások és teljesen kiégett autók felé fordította, melyek kormánya mögött még ott ült a felismerhetetlenségig összeégett vezető. Diszkréció? Hibás feltevés.
Arthur Fellig |
„A vérnyomokat formájuk
és becsapódási szögük alapján vizsgálják. Minden bizonyítékot precíz módon
örökítenek meg fényképeken, melyekről nem hiányozhat a hiteles mérce.”
„A
rendőrség első helyszíni fotói már közel 70 évesek.” – mondja Susanne Regener,
a siegeni egyetem médiatörténeti tanszékének vezetője. „Az első helyszíni fotók
valószínűleg 1867-ben keletkeztek, egy Lausanne-ban elkövetett kettős
emberöléssel kapcsolatban. Sajnos, azt nem tudni, hogy a képeket ki készítette.”
A századforduló környékén - amikor a nagyobb rendőrkapitányságok saját
műtermeket és laborokat engedhettek meg maguknak - alakult ki a helyszíni
fotózás, mint a bizonyítékok rögzítésének egy módja.
Sattlert
és a bűnügyi helyszíneken tevékenykedő kollégáit a leggyakrabban személyekkel
kapcsolatos bűnügyekben bízzák meg – az elhanyagolástól a bántalmazáson és nemi
erőszakon keresztül egészen az ölésig. De rablások, tűzesetek,
környezetszennyezés, hamisított műtárgyak, politikailag motivált tettek,
sértettek és elkövetők sérülései valamint hatósági boncolások kapcsán is hívják
a berlini bűnügyi helyszíni fotósokat.
A
rendőrség krimináltechnikai intézetének 12 fős csapata (bűnügyi helyszíni
fotózás, törvényszéki mérés, közlekedési helyszíni rajzoló szolgálat), melyhez
Sattler is tartozik, állandóan bevetésre kész. Havonta Sattlernek átlagosan
10-20 bevetése van. Hogy egyes bevetések mennyi ideig tartanak, előzetesen
nagyon nehéz megsaccolni: először jön a helyszíni munka, aztán a gyanúsított
igazságügyi orvosszakértői vizsgálatát fotózzák, a bizonyítékok és az
esetlegesen menekülésre használt gépjármű fényképezése, majd egy esetleges boncolás
dokumentálása következik. A több, mint nyolc órás bevetések nem ritkák.
„Katja Wild a
fotóstúdióban úgy dolgozik, mint egy laborban. Kémiai eljárásokkal megvilágítja
a nyomokat.”
Míg
a televíziós sorozatokban a bűnügyi helyszín fényképezését, mint mellékes
tevékenységet ábrázolnak – egy pár fotó itt, néhány fénykép ott – a valóságban
Sattler és kollégáinak munkája sokkal fontosabb. Majdnem mindig ők azok, akik a
bűnügyi helyszíni forrónyom csapatával történt egyeztetés után, elsőként kezdik
el a helyszínen a munkát. Védőruházat, úgynevezett lábtyű, kéz és szájmaszk az
alapfelszerelés, mely ehhez a munkához szükségeltetik. Ezekre egyrészt a
nyomkereszteződés lehetőségének az elkerüléséhez van szükség, másrészt a saját
egészségük védelme is fontos szempont.
Németországban
a fényképezést, mint a bizonyítás eszközét 1903 óta fogadják el a bíróságok. Ennek
feltétele, hogy a kollégák és a kolléganők a helyszínen meghatározott
eljárásmódot kövessenek. Ez 117 év elteltével sem változott: a fényképezés
kívülről befelé haladva, az áttekintő felvételektől a részlet fotókig történik.
Gyakran az összetett DNS- és elemi szál nyomok dokumentációja több időt vesz
igénybe, mint tisztán a fényképezés. Külső helyszínek esetében Sattler
megfigyeli a tényleges helyszín környezetét is. „Sokszor arra leszek figyelmes,
hogy a körülkerített területekkel a járókelők nem törődnek, vagy azt hiszik,
hogy az filmforgatás helyszíne.”
2009
óta a berlini bűnügyi helyszíni fotózáshoz két úgynevezett multi-helikopter is
tartozik. A krimináltechnikai intézet az elsők között volt, aki a szokványos
bűnügyi helyszíni fotózást légifelvételek által bővítette. Akár 50 méteres
magasságból is képesek ezek a drónok különleges perspektívák megmutatására, és
ezáltal olyan fontos részletek megragadására, mint egy esetleges menekülési
útvonal, amely a nyomozás további alakulása szempontjából döntő fontosságú
lehet.
Sattler
bevetései az egész fővárost érintik. Katja Wildet ezzel szemben ma már csak
kivételes esetekben hívják helyszínre. Az ő bevetési területe a rendőrség
hatalmas, egyszerű épületében van a Tempelhof-on. Itt, két kollégájával együtt
(bűnjelkezelő részleg) minden, Berlinben összegyűjtött mobil nyomhordozó
részletes fényképes kiértékelésével foglalkozik. A csapat évente mintegy 6000
felvételt készít bizonyítékokról és szerszámnyomokról. Ehhez jön még majdnem
10000 ujjlenyomat. A fényképezett tárgyak széles sávon mozognak, a fotóktól, az
edényeken, alufólián, kábítószeres zacskókon át, a fellelt lopott tárgyakig,
pénzig, sértettek és elkövetők ruházatáig, valamint különböző típusú
fegyverekig.
Arthur Fellig helyszíni fotója |
A csapat számára két fotó stúdió és két laborhelyiség fényképezésre alkalmas hellyel áll rendelkezésre. A nagyobb stúdióban egy úgynevezett üreges helyiség került kialakításra, ahol személyeket, ruházatot, vagy nagyobb festményeket tudnak fotózni. A második stúdió és fotóhelyiség kisebb bizonyítékok és ujjnyomok feldolgozásához van fenntartva.
Wild
és kollégái nagyfelbontású fényképezőgépekkel, és kiváló minőségű makro objektívekkel
dolgoznak, ezen kívül a stúdiókat vakuval és tolótetővel szerelték fel.
Míg
a bűnügyi helyszíni fotósok mindenekelőtt dokumentumszerűen tevékenykednek, a
stúdió munka keveréke a különböző fajta fényképészeti tevékenységeknek.
A
rendőrségi fotózás mindkét területen ugyanazt a szemléletet követi. „Fontos,
hogy egy büntetőeljárás során a bizonyítási láncban segítséget nyújtson, ezért
az objektív ténymegállapítás részét képezi a szubjektívvel szemben, mint
például a tanúvallomás.” – mondja Regener professzor asszony.
Arthur Fellig helyszíni fotója 2. |
Sattler
és Wild is tisztában vannak foglalkozásuk ilyen jellegű követelményeivel. Itt
nem az esztétika számít, hanem az eredetiség. A rendőrségnél világos szabályok
vannak. „Az elhanyagolt gyermekszoba padlója vagy egy pókhálóval teli plafon
sokkal szebben visszaadható, ha ott vakuzni tudok, de az már nem eredeti.” –
mondja Sattler.
Ugyanez
érvényes a fotók utólagos számítógépen történő szerkesztésére: az mindössze
csak arra szolgál – akár a helyszínen, akár a stúdióban – hogy a fotók
optimális kiértékelése megtörténjen. A program minden egyes munkamozzanatot
dokumentál. Így, ha esetleg kétség merülne fel, meg lehet állapítani, hogy
melyik képrészletet mennyiben változtatták meg.
A
munka közbeni józan szabályok képezik az egyik oldalt, a tulajdonképpeni helyszíni
munka a másik oldalt. Mennyiben szolgál érzelmi pajzsként a többéves rutin,
vagy a kamera, amikor az ember egy kiterjesztett öngyilkoság helyszínére lép
be, vagy kilyuggatott, vérrel szennyezett gyermekruházatot közelről fényképez?
„Emberölési
helyszínen természetesen elgondolkodom azon, mi történhetett. Ha gyermekek az
áldozatok vagy tanúk, az nagyon megrázó.” – mondja Sattler.
A
munka nem ölte ki belőle az érzékenységét, de megpróbálja a távolságot tartani,
ami általában sokat segít.
Katja
Wild számára is nagy segítség, hogy bizonyos távolságot tart az eseményektől és
a különböző emberi sorsoktól. A helyszíni munkával ellentétben, a stúdióban
nagyon kevés információval rendelkeznek az esetekről, azok számozva és ezáltal anonimizálva
vannak.
Néhány
eset mégis emlékezetes marad. „Amikor 2016 decemberében támadás érte a berlini
karácsonyi vásásri forgatagot, számos nyomhordozó volt előttem az asztalon. –
mondja Katja. Ez az eset annyira szörnyű volt, és az elkövetőt akkor még nem
fogták el, hogy az egész rendőrség óriási nyomás alatt állt. De ha valaki nem
képes távolságot tartani, azt a rendőrségi fotózás is felőrli egyszer.”
Évi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.